Training & ontwikkeling
Ontwikkelen en veranderen met duurzame impact
Voor een duurzaam effect van training en ontwikkeling is de aangeboden manier van leren essentieel. Mensen hebben in het dagelijks leven, ervaringsgericht dus, geleerd wat wél en wat níet werkt. De interactie met hun omgeving is mede bepalend of een nieuwe mindset/gedrag ook een kans krijgt. Tot slot, mensen leren en veranderen sneller als ze dat ook zelf willen.
Ontwikkelen en Veranderen – Speerpunten
- Inzet van gevarieerd en ervaringsgericht leren
- Inbrengen van vitale kennis over de mens, samenwerken en gedrag
- Aanpak op meerdere lagen in de organisatie (individueel, team, organisatie – lagen)
- Waarderend onderzoek als methode en de inzet van positieve psychologie
Duurzame impact trainingen
Op álle niveaus in de organisatie
Op álle niveaus in de organisatie
Ontwikkeling & Training
individu
-
Beschrijving
Wat drijft mensen? Daniel Pink gaf het al treffend aan, mensen worden gedreven door:- Purpose – Wat is het verschil dat jij wil maken als mens en als professional?
- Mastery – Wat vind je leuk en kan je goed?
- Autonomy – Waardoor laat jij je beperken – wat heb jij nodig?
In het ontwikkel traject ‘Vakmanschap in Actie’ ontdek je hoe je meer uit jouw vakmanschap kan halen. Hoe je met méér plezier méér impact kan maken. Hoe jij kan realiseren wat je belangrijk vindt en welke vrijheid je nodig hebt om te floreren.
De basis van het ontwikkeltraject is om als professional stil te staan en te herijken waar je staat: Wat vind ik belangrijk? Wat is het verschil dat ík wil maken? Waar ben ik goed in en wat vind ik ook leuk? Hoe vrij voel ik me/waardoor laat ik me beperken om dat te doen dat ik belangrijk vind?
Doelgroep
De doelgroepen voor Vakmanschap in Actie zijn:- Organisaties die willen investeren in de duurzame inzetbaarheid van hun mensen of dat nou binnen of buiten de eigen organisatie is;
- Organisaties die méér willen halen uit het vakmanschap van haar medewerkers en die de ruimte daarvoor ook willen geven;
- Organisaties die meer voor hun klanten willen bereiken door medewerkers die werken vanuit innerlijke drijfveren
-
Beschrijving
Er wordt van jou als expert verwacht dat jij het weet. Dat je met oplossingen komt. Dat je een plan hebt. Maar wat op die momenten dat je het eens níet weet? Tegen sommige mensen en op welke momenten kun je dat misschien wél zeggen – maar wanneer níet? En als van jou verwacht wordt dat je het weet, hoe gemakkelijk vraag en sta je open voor dan hulp? Hoe gemakkelijk is fouten maken voor je?En wat betekent dit voor hoeveel je zou kunnen leren? Hoe open ben je écht? In het ontwikkeltraject ‘De Complete Professional’ leer je om te gaan met de kanten van het expert-zijn die niet lijken te passen bij wat een expert is. Door die kanten bewust te integreren versterk je de basis van waaruit je als expert en als mens acteert.
Je kan vanuit je expert rol gemakkelijker schakelen naar niet weten, fouten maken, hulp vragen en ontvangen. Je bent effectiever in het samenwerken met anderen. Hierdoor bereik je ook gemakkelijker de juiste resultaten, met minder stress en met (nog) meer plezier.
Doelgroep
De doelgroepen voor ‘De Complete Professional’ zijn:- Professionals die de volgende stap willen maken in hun ontwikkeling en hun repertoire willen vergroten vanuit ‘wie ze zijn‘ in plaats van ‘iets anders te doen’;
- Senior professionals die aan hun duurzame inzetbaarheid willen werken
- Organisaties die de openheid om van elkaar te leren willen vergroten en leren tot een expliciete dagelijkse gewoonte willen maken.
-
Beschrijving
Wat drijft mensen? Net als het ontwikkeltraject’Vakmanschap in Actie’ zijn deze drijfveren het uitgangspunt, geïnspireerd op Daniel Pink:- Purpose – Wat Wat is het verschil dat jij wil maken als mens en als leidinggevende?
- Mastery – Wat vind je leuk en kan je goed?
- Autonomy – Waardoor laat jij je beperken? -Wat heb jij nodig?
Deze drijfveren gelden niet alleen voor jou als leidinggevende maar zijn ook relevant voor de mensen waar je leiding aan geeft.
In het ontwikkel traject ‘Leiderschap in Actie’ sta je als leidinggevende stil bij waar je staat: Wat vind ik belangrijk? Wat is het verschil dat ík wil maken? Waar ben ik goed in en wat vind ik ook leuk? Hoe vrij voel ik me/waardoor laat ik me beperken om dat te doen dat ik belangrijk vind?
Tegelijkertijd leer je jezelf beter kennen als leider. Hoeveel ruimte heb ik nodig en wat betekent dat voor de ruimte die ik mijn mensen geeft? Wat zijn míjn leidende principes? Werk ik vanuit gezag, vanuit macht of vanuit vertrouwen? Welke stijl van leiding geven past goed bij mij als authentiek persoon? Welke impact heb ik op andere mensen?
Doelgroep
De doelgroepen voor leiderschap in Actie zijn:- Leiders en managers die in zichzelf willen investeren en meer voldoening en energie uit hun leiderschap willen halen;
- Leiders en managers die geen ‘truukje’ willen leren maar willen leiden vanuit zichzelf als authentiek persoon;
- Organisaties die willen investeren in de duurzame inzetbaarheid van hun leidinggevenden, of dat nou binnen of buiten de eigen organisatie is;
- Organisaties die het belangrijk vinden leiderschap verder te ontwikkelen, afgestemd op de gewenste veranderingen in de organisatie;
Ontwikkeling & Training
team
-
Beschrijving
Samenwerken gaat om een relatie die we vaak niet zo goed kennen: de groepsrelatie.In de training worden de deelnemers bewust en vaardig op wat er valt waar te nemen in hun groepsrelatie. Ze worden zich bewust van wie zij zelf zijn in hun werkrelaties. Hoe kun je zowel gestalte geven aan je eigen ideeën en tegelijkertijd volledig collaboratief zijn? Vervolgens leren ze om de groepsrelatie te richten zodat die ondersteunend werkt voor het behalen van de doelen van het team.
Een belangrijke (interne) taak van een groep of team is het omarmen van de diversiteit in het team. Als gevolg daarvan ontstaat er ruimte voor het verzamelde vakmanschap en de ideeën en experimenten die helpen om de organisatie doelen te verwezenlijken.
De deelnemers leren in de training dagelijkse gewoontes waardoor ‘het beste uit het team’ halen geen zweverig maar praktisch en concrete aangelegenheid wordt.
Doelgroep
De doelgroepen voor Samenwerking in Actie – I zijn:- Professionele en Leiderschap teams die willen leren hoe ze met plezier het beste uit elkaar kunnen halen en samen datgene realiseren wat ze belangrijk vinden
- Organisaties die Agile of LEAN werken hebben ingevoerd, de volgende stap naar ‘being’ Agile / LEAN willen nemen door het verder ontwikkelen van de samenwerkings-cultuur
- Organisaties die expertise op samenwerken in de eigen organisatie willen borgen
- Organisaties het belangrijk vinden om gezamenlijk een herkenbare taal te gebruiken als het gaat over hoe men zich met elkaar relateert en interacteert
-
Beschrijving
‘Samenwerking in Actie – II’ bouwt voort op de principes uit ‘Samenwerking in Actie – I’ en gaat dieper in op wat er in de ‘onderstroom’ van samenwerken gebruikt.Dit ontwikkeltraject geeft handvaten voor het aangaan van succesvolle werk-relaties, ook als die nu moeilijk lopen. In een succesvolle relatie neem je ruimte om op te komen voor jouw ideeën en wat jíj belangrijk vindt. Tegelijkertijd weet je in te ‘tappen’ op de diversiteit die samenwerken met zich meebrengt waardoor betere en relevantere oplossingen tot stand komen.
In ‘Samenwerking in Actie – II’ leer je vloeiender te schakelen in complexere relaties, word je je bewuster van de neigingen die die complexiteit bij je oproepen en leer je wat helpt om vooruit te blijven gaan.
Doelgroep
De doelgroepen voor Samenwerking in Actie zijn:- Professionals die succesvol willen zijn in complexere werk relaties
- Organisaties die samenwerking wil ontwikkeling vanuit de authenticiteit en de eigen stijl van hun mensen
- Organisaties die Agile of LEAN werken hebben ingevoerd, de volgende stap naar ‘being’ Agile / LEAN willen nemen door het verder ontwikkelen van de samenwerkings-cultuur
Ontwikkeling & Training
organisatie
-
Beschrijving
Coachen beteken erop vertrouwen dat de ander zijn eigen oplossingen heeft. Maar misschien worden er fouten gemaakt. Fouten die jij als leidinggevende had kunnen vermijden. Want jij hebt eerder met dat bijltje gehakt. Het lijkt misschien op alles loslaten en passief vanaf de kant toekijken – maar is dat het echt?De deelnemers aan deze training leren op welke manier ze hun vakmensen zichzelf kunnen helpen om vooruit te komen. Ze leren als leidinggevende:
- Hoe je de focus kan verleggen van het behalen van inhoudelijk resultaat naar resultaat halen door de medewerkers te helpen om maximaal te leren;
- Wat de houding en mindset is van een coachende leidinggevende;
- Praktische manieren om een coachend gesprek aan te gaan;
- Te herkennen wanneer coachend leidinggeven niet effectief is of zal zijn;
- Bewustzijn te krijgen op wat de grens is als coach in de rol van leidinggevende
Doelgroep
De doelgroepen voor Coachend Leidinggeven zijn:
- Leiders ene managers die de wens hebben om minder instructief naar medewerkers te zijn en die in willen zetten op het vergroten van het leren van medewerkers
- Organisaties die ruimte willen geven aan het vakmanschap van medewerkers en de ideeën en initiatieven die daaruit voortkomen
- Organisaties die naar de cultuur van leren en groeien willen vergroten
-
Beschrijving
Je organisatie is gebaat bij betrokken medewerkers. Medewerkers die niet alleen komen om hun geld te verdienen, maar voor wie de betrokkenheid bij je organisatie op één of andere manier persoonlijk relevant is. En dat vergt wat anders dan alleen cognitief uitleggen wat de missie is en waarom die belangrijk is.In het ontwikkeltraject ‘Inspirerend leiderschap’ leer je het overbrengen van je boodschap verder te ontwikkelen en je communicatieve en relationele kwaliteiten breder in te zetten. Je leert en ervaart wat het is om een boodschap te vertellen met impact en om verbinding te maken met je publiek die werkt. Kortom, je leert wat het is om een inspirerend leider te zijn en op welke manier dat bij jou past.
Doelgroep
De doelgroepen voor ‘Inspirerend Leiderschap’ zijn:- Leiders en managers die meer invloed willen uitoefenen vanuit de betrokkenheid van medewerkers en daar ook in willen investeren;
- Leiders en managers die in zichzelf willen investeren en geen ‘truukjes’ willen leren maar willen inspirerend van binnenuit;
- Organisaties die de betrokkenheid van hun medewerkers willen vergroten;
- Organisaties die het belangrijk vinden om de organisatie missie ‘tot leven te brengen‘ om daarmee de kansen tot realiseren van de missie te vergroten.
Vergroting van ontwikkeling
Het effect van dit ontwikkeltraject wordt versterkt als de deelnemer een concrete en opportune context heeft in zijn huidige rol die gebruikt kan worden om Inspirerend Leiderschap te ontwikkelen. Verder wordt de ontwikkeling versterkt als deze doorlopen wordt met collega’s voor wie dezelfde context relevant is.
“Wat klanten zeggen”
“Wat klanten zeggen”
Jaro
Scrum Master – KPNOver hoe het zijn werk gemakkelijker maakt
‘Vanuit mijn rol als scrum master maakt deze training mijn werk gemakkelijker doordat we als team nu een gezamenlijk taal en kader hebben over de teamrelatie en onderlinge interactie. Hierdoor sturen we elkaar ter plekke bij als dat nodig is!’
Hazem Kallini
Ontwikkelaar – KPNOver de doelgroep voor deze trainingen
‘Elk type team waar teamleden willen begrijpen wat het betekent om een team te zijn. Daardoor veranderen ze niet alleen hun perspectief maar ook hun gedrag.’
Jasper van Maanen
Consultant – KPNOver gezamenlijke verantwoordelijkheid
‘Deze training heeft inzicht gegeven in wat dit team drijft. Het heeft ons het begrip gebracht dat wij als team zélf verantwoordelijk zijn voor waar we ons op kunnen verbeteren, en eigenaarschap moeten némen als we iets willen.’
Harish Sridhar
Lead Ontwikkelaar – KPNOver wat de training hem persoonlijk opleverde
‘De trainingen hebben me geholpen om beter te begrijpen en beter te zijn in effectieve communicatie en collaboratie. Ze hebben mijn gedachten rondom wat ik écht wil nieuw leven ingeblazen. Ik neem nu ook stappen om die te volgen.’
Martijn van Dijk
Ontwikkelaar – AccentureOver team ontwikkeling, beleefdheid en open zijn
‘Het team voelt als meer open, er is een veel hechtere band. Voorheen waren we nog erg beleefd naar elkaar toe.’
Nuria Munzel
Ontwikkelaar – KPNOver wat er veranderd is in het team
‘We communiceren nu veel opener én zijn heel expliciet in wat we willen als team!’
Bart Schaap
Agile Coach – AccentureOver verantwoordelijkheid nemen
‘Door de training ben ik me veel bewuster van waar ik wél verantwoordelijkheid kan nemen, ook al dacht ik eerst dat dat misschien maar 5% was…’
Hazem Kallini
Ontwikkelaar – KPNOver psychologische veiligheid
‘We zijn positiever dan ooit als een team. We zijn veel meer open naar elkaar en voelen ons veilig om onze gedachten te delen.’
Matthijs Schram
Technisch Lead – KPNOver hoe het hielp de teamband te versterken
‘Het onderling vertrouwen in het team is enorm gegroeid. Daarnaast hebben we nu duidelijke afspraken over wat we doen als er conflicten of irritaties opkomen. We houden niet meer terug en tegelijkertijd staan we veel meer open voor complimenten en feedback!’
Martijn van Dijk
Ontwikkelaar – AccentureOver gezamenlijke aspiratie
‘We hebben als team een stap gemaakt met grote impact door onze wérkelijke gezamenlijke aspiratie duidelijk te maken en daarvoor te gáán.’
Jaro
Scrum Master – KPNOver de snelheid van teamgroei
‘Ik ben positief verrast hoe waardevol een dergelijke training is voor versnelde treamgroei. Dit gaat sneller en effectiever dan enkel een leerproces via retro’s en korte sessies tussendoor. Èchte aandacht voor groei is essentieel.’
Matthijs Schram
Technisch Lead – KPNOver wat écht belangrijk is
‘De trainingen hebben me echt doen stilstaan bij wat ik uit het leven wil halen. Wat wil ik bereiken? Wat moet ik nu doen om daar te komen? Wat zijn nu echt mijn prioriteiten? Dit was heel waardevol voor mij.’
Jasper van Maanen
Consultant – KPNOver persoonlijke worsteling
‘Deze training me het ook moeilijk gemaakt. Is dit nu écht de baan die ik het leukste vind? Iets in me zegt dat ik daar nog goed over moet nadenken.’
Shanker Somanchi
Ontwikkelaar – KPNOver hoe hij de training heeft ervaren
‘Dit was een zeer waardevolle training voor mij. Het energie niveau vanaf de eerste tot en met de laatste dag was hoog. Het heeft me enorm geholpen.’
Harish Sridhar
Lead Ontwikkelaar – KPNOver het nemen van verantwoordelijkheid als een team
‘Ons bewustzijn, openheid, collaboratie en autonomie als team zijn vergroot. We nemen onze verantwoordelijkheid als we iets willen bereiken.’
Ivo Pels
Ontwikkelaar – KPNOver het belang van aandacht voor relatie
‘Één van de dingen die training me heeft doen beseffen is hoe belangrijk de relatie is om zaken voor elkaar te krijgen. Mensen/emoties zijn niet rationeel!’
Jasper van Maanen
Consultant – KPNOver wat de training hem bracht
‘De training was een groot feest van inzichten. Het heeft me echt geholpen om de andere teamleden goed te leren kennen en heeft diepgang gebracht in de onderlinge relatie.’
Hazem Kallini
Ontwikkelaar – KPNOver wat voor hem essentieel was
‘Het bewustzijn op de ‘giffen in team communicatie’ was essentieel voor mij. Het deed me realiseren dat als deze de team relatie gemakkelijk stukje bij beetje verslechterd. Het zijn sluipmoordenaars!’
Jaro
Scrum Master – KPNOver het belang van ‘gifvrije’ communicatie
‘Een mooi inzicht voor mij was het effect dat de ‘giffen in team communicatie’ hebben. Als team herkennen we het nu regelmatig en zijn we steeds beter in staat om te schakelen naar ‘gifvrij’.’
Harish Sridhar
Lead Ontwikkelaar – KPNOver de impact van de training
‘Ik heb mijn kwaliteiten weer omhelsd. De training heeft me verder geholpen om elkaar beter te leren kennen en begrijpen.’
Nuria Munzel
Ontwikkelaar – KPNOver het belang van het begrijpen van communicatie in teams
‘Het grootste ‘Aha!’ moment was voor het team toen we de ‘giffen in team communicatie’ doorleefd hadden. Op voorhand was ik me daar totaal niet van bewust!’
Matthijs Schram
Technisch Lead – KPNOver wat hij nu anders doet
‘Ik ben me veel bewuster van de samenhang met mijn omgeving en de teamleden. Dat helpt me om de meest optimale samenwerking te bereiken. Door de training heb ik nu veel meer tools en inzichten om dit goed te doen.’
Harish Sridhar
Lead Ontwikkelaar – KPNOver het zelf vaststellen van team ontwikkel doelen
‘De training en alle tools die we hebben gebruikt gaven ons waardevolle inzichten: Wat belangrijk is voor elk teamlid, hoe het werkt in ons team en wat de volgende stappen zijn in onze team ontwikkeling.’
Martijn van Dijk
Ontwikkelaar – AccentureOver persoonlijke ontwikkeling
‘De trainingen gaven mij een vollediger inzicht in mijzelf. Wat er gebeurt in mijn hoofd, waarom ik welke beslissingen neem en waarom ik ben wie ik ben.’
Nuria Munzel
Ontwikkelaar – KPNOver de doelgroep voor deze trainingen
‘Deze trainingen zijn essentieel voor elk type team, ongeacht de samenstelling.’
Jaro
Scrum Master – KPNOver hoe het zijn werk gemakkelijker maakt
‘Vanuit mijn rol als scrum master maakt deze training mijn werk gemakkelijker doordat we als team nu een gezamenlijk taal en kader hebben over de teamrelatie en onderlinge interactie. Hierdoor sturen we elkaar ter plekke bij als dat nodig is!’
Hazem Kallini
Ontwikkelaar – KPNOver de doelgroep voor deze trainingen
‘Elk type team waar teamleden willen begrijpen wat het betekent om een team te zijn. Daardoor veranderen ze niet alleen hun perspectief maar ook hun gedrag.’
Jasper van Maanen
Consultant – KPNOver gezamenlijke verantwoordelijkheid
‘Deze training heeft inzicht gegeven in wat dit team drijft. Het heeft ons het begrip gebracht dat wij als team zélf verantwoordelijk zijn voor waar we ons op kunnen verbeteren, en eigenaarschap moeten némen als we iets willen.’
Harish Sridhar
Lead Ontwikkelaar – KPNOver wat de training hem persoonlijk opleverde
‘De trainingen hebben me geholpen om beter te begrijpen en beter te zijn in effectieve communicatie en collaboratie. Ze hebben mijn gedachten rondom wat ik écht wil nieuw leven ingeblazen. Ik neem nu ook stappen om die te volgen.’
Martijn van Dijk
Ontwikkelaar – AccentureOver team ontwikkeling, beleefdheid en open zijn
‘Het team voelt als meer open, er is een veel hechtere band. Voorheen waren we nog erg beleefd naar elkaar toe.’
Nuria Munzel
Ontwikkelaar – KPNOver wat er veranderd is in het team
‘We communiceren nu veel opener én zijn heel expliciet in wat we willen als team!’
Bart Schaap
Agile Coach – AccentureOver verantwoordelijkheid nemen
‘Door de training ben ik me veel bewuster van waar ik wél verantwoordelijkheid kan nemen, ook al dacht ik eerst dat dat misschien maar 5% was…’
Hazem Kallini
Ontwikkelaar – KPNOver psychologische veiligheid
‘We zijn positiever dan ooit als een team. We zijn veel meer open naar elkaar en voelen ons veilig om onze gedachten te delen.’
Matthijs Schram
Technisch Lead – KPNOver hoe het hielp de teamband te versterken
‘Het onderling vertrouwen in het team is enorm gegroeid. Daarnaast hebben we nu duidelijke afspraken over wat we doen als er conflicten of irritaties opkomen. We houden niet meer terug en tegelijkertijd staan we veel meer open voor complimenten en feedback!’
Martijn van Dijk
Ontwikkelaar – AccentureOver gezamenlijke aspiratie
‘We hebben als team een stap gemaakt met grote impact door onze wérkelijke gezamenlijke aspiratie duidelijk te maken en daarvoor te gáán.’
Jaro
Scrum Master – KPNOver de snelheid van teamgroei
‘Ik ben positief verrast hoe waardevol een dergelijke training is voor versnelde treamgroei. Dit gaat sneller en effectiever dan enkel een leerproces via retro’s en korte sessies tussendoor. Èchte aandacht voor groei is essentieel.’
Matthijs Schram
Technisch Lead – KPNOver wat écht belangrijk is
‘De trainingen hebben me echt doen stilstaan bij wat ik uit het leven wil halen. Wat wil ik bereiken? Wat moet ik nu doen om daar te komen? Wat zijn nu echt mijn prioriteiten? Dit was heel waardevol voor mij.’
Jasper van Maanen
Consultant – KPNOver persoonlijke worsteling
‘Deze training me het ook moeilijk gemaakt. Is dit nu écht de baan die ik het leukste vind? Iets in me zegt dat ik daar nog goed over moet nadenken.’
Shanker Somanchi
Ontwikkelaar – KPNOver hoe hij de training heeft ervaren
‘Dit was een zeer waardevolle training voor mij. Het energie niveau vanaf de eerste tot en met de laatste dag was hoog. Het heeft me enorm geholpen.’
Harish Sridhar
Lead Ontwikkelaar – KPNOver het nemen van verantwoordelijkheid als een team
‘Ons bewustzijn, openheid, collaboratie en autonomie als team zijn vergroot. We nemen onze verantwoordelijkheid als we iets willen bereiken.’
Ivo Pels
Ontwikkelaar – KPNOver het belang van aandacht voor relatie
‘Één van de dingen die training me heeft doen beseffen is hoe belangrijk de relatie is om zaken voor elkaar te krijgen. Mensen/emoties zijn niet rationeel!’
Jasper van Maanen
Consultant – KPNOver wat de training hem bracht
‘De training was een groot feest van inzichten. Het heeft me echt geholpen om de andere teamleden goed te leren kennen en heeft diepgang gebracht in de onderlinge relatie.’
Hazem Kallini
Ontwikkelaar – KPNOver wat voor hem essentieel was
‘Het bewustzijn op de ‘giffen in team communicatie’ was essentieel voor mij. Het deed me realiseren dat als deze de team relatie gemakkelijk stukje bij beetje verslechterd. Het zijn sluipmoordenaars!’
Jaro
Scrum Master – KPNOver het belang van ‘gifvrije’ communicatie
‘Een mooi inzicht voor mij was het effect dat de ‘giffen in team communicatie’ hebben. Als team herkennen we het nu regelmatig en zijn we steeds beter in staat om te schakelen naar ‘gifvrij’.’
Harish Sridhar
Lead Ontwikkelaar – KPNOver de impact van de training
‘Ik heb mijn kwaliteiten weer omhelsd. De training heeft me verder geholpen om elkaar beter te leren kennen en begrijpen.’
Nuria Munzel
Ontwikkelaar – KPNOver het belang van het begrijpen van communicatie in teams
‘Het grootste ‘Aha!’ moment was voor het team toen we de ‘giffen in team communicatie’ doorleefd hadden. Op voorhand was ik me daar totaal niet van bewust!’
Matthijs Schram
Technisch Lead – KPNOver wat hij nu anders doet
‘Ik ben me veel bewuster van de samenhang met mijn omgeving en de teamleden. Dat helpt me om de meest optimale samenwerking te bereiken. Door de training heb ik nu veel meer tools en inzichten om dit goed te doen.’
Harish Sridhar
Lead Ontwikkelaar – KPNOver het zelf vaststellen van team ontwikkel doelen
‘De training en alle tools die we hebben gebruikt gaven ons waardevolle inzichten: Wat belangrijk is voor elk teamlid, hoe het werkt in ons team en wat de volgende stappen zijn in onze team ontwikkeling.’
Martijn van Dijk
Ontwikkelaar – AccentureOver persoonlijke ontwikkeling
‘De trainingen gaven mij een vollediger inzicht in mijzelf. Wat er gebeurt in mijn hoofd, waarom ik welke beslissingen neem en waarom ik ben wie ik ben.’
Nuria Munzel
Ontwikkelaar – KPNOver de doelgroep voor deze trainingen
‘Deze trainingen zijn essentieel voor elk type team, ongeacht de samenstelling.’
Ontwikkeling & Training - INDIVIDU
Beschrijving
Wat drijft mensen? Daniel Pink gaf het al treffend aan, mensen worden gedreven door:
- Purpose – Wat is het verschil dat jij wil maken als mens en als professional?
- Mastery – Wat vind je leuk en kan je goed?
- Autonomy – Waardoor laat jij je beperken – wat heb jij nodig?
In het ontwikkel traject ‘Vakmanschap in Actie’ ontdek je hoe je meer uit jouw vakmanschap kan halen. Hoe je met méér plezier méér impact kan maken. Hoe jij kan realiseren wat je belangrijk vindt en welke vrijheid je nodig hebt om te floreren.
De basis van het ontwikkeltraject is om als professional stil te staan en te herijken waar je staat: Wat vind ik belangrijk? Wat is het verschil dat ík wil maken? Waar ben ik goed in en wat vind ik ook leuk? Hoe vrij voel ik me/waardoor laat ik me beperken om dat te doen dat ik belangrijk vind?
Opbouw van de training
‘Vakmanschap in Actie’ is een ontwikkeltraject en combineert zo training, coaching en zelf- ontwikkeling activiteiten.
Het bestaat uit 3 blokken met 1*- 1 – 1 trainingsdagen met steeds 2-3 weken er tussen. Zowel voorafgaand als tussen de blokken in werken de deelnemers aan opdrachten in samenhang met de coaching en training.
*in sommige gevallen bestaat het 1e blok uit 2 aaneengesloten dagen, in overleg
Doelgroep
De doelgroepen voor Vakmanschap in Actie zijn:
- Organisaties die willen investeren in de duurzame inzetbaarheid van hun mensen of dat nou binnen of buiten de eigen organisatie is;
- Organisaties die méér willen halen uit het vakmanschap van haar medewerkers en die de ruimte daarvoor ook willen geven;
- Organisaties die meer voor hun klanten willen bereiken door medewerkers die werken vanuit innerlijke drijfveren
De groepsgrootte is 8 tot maximaal 10 personen.
Vergroting van ontwikkeling
Het effect van dit ontwikkeltraject wordt vergroot als het samen met directe collega-vakmensen/professionals wordt doorlopen. ‘Vakmanschap in Actie – I’ is een op zichzelf staand ontwikkeltraject en is tegelijkertijd een uiterst geschikt ‘voorportaal’ voor de training ‘Samenwerking in Actie – I’, door deze direct daaropvolgend en met dezelfde groep collega’s te volgen.
Beschrijving
Er wordt van jou als expert verwacht dat jij het weet. Dat je met oplossingen komt. Dat je een plan hebt. Maar wat op die momenten dat je het eens níet weet? Tegen sommige mensen en op welke momenten kun je dat misschien wél zeggen – maar wanneer níet? En als van jou verwacht wordt dat je het weet, hoe gemakkelijk vraag en sta je open voor dan hulp? Hoe gemakkelijk is fouten maken voor je?
En wat betekent dit voor hoeveel je zou kunnen leren? Hoe open ben je écht? In het ontwikkeltraject ‘De Complete Professional’ leer je om te gaan met de kanten van het expert-zijn die niet lijken te passen bij wat een expert is. Door die kanten bewust te integreren versterk je de basis van waaruit je als expert en als mens acteert.
Je kan vanuit je expert rol gemakkelijker schakelen naar niet weten, fouten maken, hulp vragen en ontvangen. Je bent effectiever in het samenwerken met anderen. Hierdoor bereik je ook gemakkelijker de juiste resultaten, met minder stress en met (nog) meer plezier.
Opbouw van de training
‘De Complete Professional’ is een ontwikkeltraject en combineert training, coaching en zelf- ontwikkelings activiteiten.
De training bestaat uit 3 blokken van 1 – 1 – ½ dagen, met tussen de blokken 2-3 weken. Zowel voorafgaand als tussen de blokken in werken de deelnemers aan opdrachten in samenhang met de coaching en training.
De groepsgrootte is 8 tot maximaal 10 personen.
Doelgroep
De doelgroepen voor ‘De Complete Professional’ zijn:
- Professionals die de volgende stap willen maken in hun ontwikkeling en hun repertoire willen vergroten vanuit ‘wie ze zijn‘ in plaats van ‘iets anders te doen’;
- Senior professionals die aan hun duurzame inzetbaarheid willen werken
- Organisaties die de openheid om van elkaar te leren willen vergroten en leren tot een expliciete dagelijkse gewoonte willen maken.
Vergroting van ontwikkeling
Het verdient de aanbeveling om ‘De Complete Professional’ te volgen nádat de inzichten van ‘Mastery in Action’ tijd hebben gehad om te ‘landen’.
Beschrijving
Wat drijft mensen? Net als het ontwikkeltraject’Vakmanschap in Actie’ zijn deze drijfveren het uitgangspunt, geïnspireerd op Daniel Pink:
- Purpose – Wat Wat is het verschil dat jij wil maken als mens en als leidinggevende?
- Mastery – Wat vind je leuk en kan je goed?
- Autonomy – Waardoor laat jij je beperken? -Wat heb jij nodig?
Deze drijfveren gelden niet alleen voor jou als leidinggevende maar zijn ook relevant voor de mensen waar je leiding aan geeft.
In het ontwikkel traject ‘Leiderschap in Actie’ sta je als leidinggevende stil bij waar je staat: Wat vind ik belangrijk? Wat is het verschil dat ík wil maken? Waar ben ik goed in en wat vind ik ook leuk? Hoe vrij voel ik me/waardoor laat ik me beperken om dat te doen dat ik belangrijk vind?
Tegelijkertijd leer je jezelf beter kennen als leider. Hoeveel ruimte heb ik nodig en wat betekent dat voor de ruimte die ik mijn mensen geeft? Wat zijn míjn leidende principes? Werk ik vanuit gezag, vanuit macht of vanuit vertrouwen? Welke stijl van leiding geven past goed bij mij als authentiek persoon? Welke impact heb ik op andere mensen?
Opbouw van de training
‘Leiderschap in Actie’ is een ontwikkeltraject en combineert zo training, coaching en zelf- ontwikkeling activiteiten.
Het bestaat uit 3 blokken met 1*- 1 – 1 trainingsdagen met steeds 2-3 weken er tussen. Zowel voorafgaand als tussen de blokken in werken de deelnemers aan opdrachten in samenhang met de coaching en training.
*in sommige gevallen bestaat het 1e blok uit 2 aaneengesloten dagen, in overleg
Doelgroep
De doelgroepen voor leiderschap in Actie zijn:
- Leiders en managers die in zichzelf willen investeren en meer voldoening en energie uit hun leiderschap willen halen;
- Leiders en managers die geen ‘truukje’ willen leren maar willen leiden vanuit zichzelf als authentiek persoon;
- Organisaties die willen investeren in de duurzame inzetbaarheid van hun leidinggevenden, of dat nou binnen of buiten de eigen organisatie is;
- Organisaties die het belangrijk vinden leiderschap verder te ontwikkelen, afgestemd op de gewenste veranderingen in de organisatie;
De groepsgrootte is 8 tot maximaal 10 personen.
Vergroting van ontwikkeling
Het effect van dit ontwikkeltraject wordt vergroot als het samen met directe collega-managers/leiders (MT-leden) wordt doorlopen. ‘Leiderschap in Actie in Actie’ is een op zichzelf staand ontwikkeltraject en is tegelijkertijd een uiterst geschikt ‘voorportaal’ voor de training ‘Samenwerking in Actie – I’, door deze direct daaropvolgend en met dezelfde groep collega’s te volgen.
Ontwikkeling & Training - team
Beschrijving
Samenwerken gaat om een relatie die we vaak niet zo goed kennen: de groepsrelatie.
In de training worden de deelnemers bewust en vaardig op wat er valt waar te nemen in hun groepsrelatie. Ze worden zich bewust van wie zij zelf zijn in hun werkrelaties. Hoe kun je zowel gestalte geven aan je eigen ideeën en tegelijkertijd volledig collaboratief zijn? Vervolgens leren ze om de groepsrelatie te richten zodat die ondersteunend werkt voor het behalen van de doelen van het team.
Een belangrijke (interne) taak van een groep of team is het omarmen van de diversiteit in het team. Als gevolg daarvan ontstaat er ruimte voor het verzamelde vakmanschap en de ideeën en experimenten die helpen om de organisatie doelen te verwezenlijken.
De deelnemers leren in de training dagelijkse gewoontes waardoor ‘het beste uit het team’ halen geen zweverig maar praktisch en concrete aangelegenheid wordt.
Opbouw van de training
‘Samenwerking in Actie – I’ is een ontwikkeltraject en combineert zo training, coaching en zelf- ontwikkelings activiteiten.
Het bestaat uit 3 blokken met 1-1-1 trainingsdagen met steeds 2-3 weken er tussen. Zowel voorafgaand als tussen de blokken in werken de deelnemers aan opdrachten in samenhang met de coaching en training.
Doelgroep
De doelgroepen voor Samenwerking in Actie – I zijn:
- Professionele en Leiderschap teams die willen leren hoe ze met plezier het beste uit elkaar kunnen halen en samen datgene realiseren wat ze belangrijk vinden
- Organisaties die Agile of LEAN werken hebben ingevoerd, de volgende stap naar ‘being’ Agile / LEAN willen nemen door het verder ontwikkelen van de samenwerkings-cultuur
- Organisaties die expertise op samenwerken in de eigen organisatie willen borgen
- Organisaties het belangrijk vinden om gezamenlijk een herkenbare taal te gebruiken als het gaat over hoe men zich met elkaar relateert en interacteert
De groepsgrootte is 8 tot maximaal 10 personen.
Vergroting van ontwikkeling
‘Samenwerking in Actie’ is een ontwikkeltraject dat heel relevant wordt met de groep of het team waarmee je dagelijks samenwerkt. Ook is het mogelijk om de samenstelling van de groep zo in te richten dat medewerkers van samenwerkende afdelingen letterlijk de ‘Samenwerking in Actie’ vormgeven.
Het verdient de aanbeveling om ‘Mastery in Actie’ of ‘Leiderschap in Actie’ gevolgd te hebben vooraf aan het volgen van ‘Samenwerking in Actie – I’
Beschrijving
‘Samenwerking in Actie – II’ bouwt voort op de principes uit ‘Samenwerking in Actie – I’ en gaat dieper in op wat er in de ‘onderstroom’ van samenwerken gebruikt.
Dit ontwikkeltraject geeft handvaten voor het aangaan van succesvolle werk-relaties, ook als die nu moeilijk lopen. In een succesvolle relatie neem je ruimte om op te komen voor jouw ideeën en wat jíj belangrijk vindt. Tegelijkertijd weet je in te ‘tappen’ op de diversiteit die samenwerken met zich meebrengt waardoor betere en relevantere oplossingen tot stand komen.
In ‘Samenwerking in Actie – II’ leer je vloeiender te schakelen in complexere relaties, word je je bewuster van de neigingen die die complexiteit bij je oproepen en leer je wat helpt om vooruit te blijven gaan.
Opbouw van de training
‘Samenwerking in Actie – II’ is een ontwikkeltraject en combineert training, teamcoaching en zelf- ontwikkelings activiteiten.
Het bestaat uit 2 blokken van elk 1 dag met 2-3 weken ertussen.
Doelgroep
De doelgroepen voor Samenwerking in Actie zijn:
- Professionals die succesvol willen zijn in complexere werk relaties
- Organisaties die samenwerking wil ontwikkeling vanuit de authenticiteit en de eigen stijl van hun mensen
- Organisaties die Agile of LEAN werken hebben ingevoerd, de volgende stap naar ‘being’ Agile / LEAN willen nemen door het verder ontwikkelen van de samenwerkings-cultuur
De groepsgrootte is 8 tot maximaal 10 personen.
Vergroting van ontwikkeling
‘Samenwerking in Actie – II’ is een ontwikkeltraject dat heel relevant wordt met de groep of het (leiderschaps) team waarmee je dagelijks samenwerkt. Ook is het mogelijk om de samenstelling van de groep zo in te richten dat medewerkers van samenwerkende afdelingen letterlijk de ‘Samenwerking in Actie’ vormgeven.
Ontwikkeling & Training - organisatie
Beschrijving
Coachen beteken erop vertrouwen dat de ander zijn eigen oplossingen heeft. Maar misschien worden er fouten gemaakt. Fouten die jij als leidinggevende had kunnen vermijden. Want jij hebt eerder met dat bijltje gehakt. Het lijkt misschien op alles loslaten en passief vanaf de kant toekijken – maar is dat het echt?
De deelnemers aan deze training leren op welke manier ze hun vakmensen zichzelf kunnen helpen om vooruit te komen. Ze leren als leidinggevende:
- Hoe je de focus kan verleggen van het behalen van inhoudelijk resultaat naar resultaat halen door de medewerkers te helpen om maximaal te leren;
- Wat de houding en mindset is van een coachende leidinggevende;
- Praktische manieren om een coachend gesprek aan te gaan;
- Te herkennen wanneer coachend leidinggeven niet effectief is of zal zijn;
- Bewustzijn te krijgen op wat de grens is als coach in de rol van leidinggevende
Opbouw van de training
‘Coachend Leidinggeven’ is een ontwikkeltraject en combineert training, coaching en zelf- ontwikkelings activiteiten.
De training bestaat uit 3 blokken van 1 – 1 – ½ dagen, met tussen de blokken 2-3 weken. Zowel voorafgaand als tussen de blokken in werken de deelnemers aan opdrachten in samenhang met de coaching en training.
De groepsgrootte is maximaal 8 personen.
Doelgroep
De doelgroepen voor Coachend Leidinggeven zijn:
- Leiders ene managers die de wens hebben om minder instructief naar medewerkers te zijn en die in willen zetten op het vergroten van het leren van medewerkers
- Organisaties die ruimte willen geven aan het vakmanschap van medewerkers en de ideeën en initiatieven die daaruit voortkomen
- Organisaties die naar de cultuur van leren en groeien willen vergroten
Beschrijving
Je organisatie is gebaat bij betrokken medewerkers. Medewerkers die niet alleen komen om hun geld te verdienen, maar voor wie de betrokkenheid bij je organisatie op één of andere manier persoonlijk relevant is. En dat vergt wat anders dan alleen cognitief uitleggen wat de missie is en waarom die belangrijk is.
In het ontwikkeltraject ‘Inspirerend leiderschap’ leer je het overbrengen van je boodschap verder te ontwikkelen en je communicatieve en relationele kwaliteiten breder in te zetten. Je leert en ervaart wat het is om een boodschap te vertellen met impact en om verbinding te maken met je publiek die werkt. Kortom, je leert wat het is om een inspirerend leider te zijn en op welke manier dat bij jou past.
Opbouw van de training
‘Inspirerend Leiderschap’ is een ontwikkeltraject en combineert training, coaching en zelf- ontwikkelings activiteiten.
De training bestaat uit 3 blokken van 1 – 1 – 1 dagen, met tussen de blokken 2-3 weken. Zowel voorafgaand als tussen de blokken in werken de deelnemers aan opdrachten in samenhang met de coaching en training.
De groepsgrootte is maximaal 8 personen.
Doelgroep
De doelgroepen voor ‘Inspirerend Leiderschap’ zijn:
- Leiders en managers die meer invloed willen uitoefenen vanuit de betrokkenheid van medewerkers en daar ook in willen investeren;
- Leiders en managers die in zichzelf willen investeren en geen ‘truukjes’ willen leren maar willen inspirerend van binnenuit;
- Organisaties die de betrokkenheid van hun medewerkers willen vergroten;
- Organisaties die het belangrijk vinden om de organisatie missie ‘tot leven te brengen‘ om daarmee de kansen tot realiseren van de missie te vergroten.
Vergroting van ontwikkeling
Het effect van dit ontwikkeltraject wordt versterkt als de deelnemer een concrete en opportune context heeft in zijn huidige rol die gebruikt kan worden om Inspirerend Leiderschap te ontwikkelen. Verder wordt de ontwikkeling versterkt als deze doorlopen wordt met collega’s voor wie dezelfde context relevant is.
Team coaching
Meulenkamp & Zo begeleidt ook teams met een speciale vraag in de rol van coach, gespreksleider of facilitator.
Leiderschap teams
Typische vraagstukken voor een leiderschapsteam:
- Opstellen en uitwerken van missie/visie -jaarplan
- samenwerking en team ontwikkeling
- Verandering van team dynamiek
- Opstart van nieuw team
- Begeleiding van Peer Review sessies
- Van conflict naar….
- Leiderschap ontwikkeling
Professional teams
Typische vraagstukken voor een team van professionals:
- Opstarten van nieuw team of project
- Herinrichting van een team door gewijzigde doelstellingen
- Communicatie en feedback
- Begeleiding van Peer Review sessies
- Samenwerking en team ontwikkeling
- Van conflict naar….
- Uitwerken van afdelingsplannen
- Verandering van team dynamiek
- Maken van afspraken rondom een nieuwe werkwijze of mensen met veranderde rollen
De aanpak voor deze begeleiding wordt altijd op maat gemaakt, afhankelijk van het vraagstuk, de betrokkenen/belanghebbenden en het tijdspad. Afspraken worden gemaakt over de doelen en het gewenste resultaat.
Team coaching
Meulenkamp & Zo begeleidt ook teams met een speciale vraag in de rol van coach, gespreksleider of facilitator.
Leiderschap teams
Typische vraagstukken voor een leiderschapsteam:
- Opstellen en uitwerken van missie/visie -jaarplan
- samenwerking en team ontwikkeling
- Verandering van team dynamiek
- Begeleiding van Peer Review sessies
- Van conflict naar….
- Leiderschap ontwikkeling
Professional teams
Typische vraagstukken voor een team van professionals:
- Herinrichting van een team door gewijzigde doelstellingen
- Communicatie en feedback
- Begeleiding van Peer Review sessies
- Samenwerking en team ontwikkeling
- Van conflict naar….
- Uitwerken van afdelingsplannen
- Verandering van team dynamiek
- Maken van afspraken rondom een nieuwe werkwijze of mensen met veranderde rollen
De aanpak voor deze begeleiding wordt altijd op maat gemaakt, afhankelijk van het vraagstuk, de betrokkenen/belanghebbenden en het tijdspad. Afspraken worden gemaakt over de doelen en het gewenste resultaat.
Organisatie Ontwikkeling
“Als je iets echt wilt begrijpen, probeer het dan te veranderen”
Kurt Lewin
Een uitspraak die in eerste instantie verwarrend lijkt en tegelijkertijd de spijker op de kop slaat. Wanneer je een complex ‘systeem’ zoals een organisatie probeert te veranderen, dan leer je de daadwerkelijke dynamiek van dat systeem pas dán goed kennen als je die probeert te veranderen. Er is dan ook geen pasklaar recept voor organisatie cultuur verandering. Wél zijn de condities voor een duurzame verandering–vóóruit te beïnvloeden:
- Zet de complexiteit van de organisatie in ten báte van de verandering
- Vermijd deel-oplossingen – onderzoek de verandering in de context van het gehéél
- Neem ‘breed’ waar zodat je je organisatie beter leert begrijpen
- Waar een wil is, is een weg. Wanneer je mensen ‘mee’ willen en je dit kan versterken dan pluk je de vruchten van een ruim ‘veld’ van eigen initiatief en intern ondernemerschap
Meulenkamp & Zo ondersteunt organisaties bij organisatie-brede of team/afdelings interventies en op individueel niveau. Haar aanpak kenmerkt zich door de inzet van:
- Waarderend Onderzoek (Appreciative Inquiry)
- Systeem – benadering
- Ervarend leren
- Aanpak van Fractaal Ondernemerschap in Organisaties
De volgende organisatie thema’s zijn voorbeelden van typische veranderingen van cultuur en mindset die organisaties vitaler maken:
(klik erop om naar een thema te gaan op de Home pagina)
Deze en andere ‘verander’ – thema’s in organisaties staan nooit op zichzelf maar altijd in het teken van wat de (nieuwe) missie en doelen zijn van de organisatie.